Brønnbåtpionéren

Roger Halsebakk startet med brønnbåtvirksomhet på 80-tallet og har bygget opp Sølvtrans til å bli verdens største brønnbåtrederi. Han investerer nå aktivt i nye vekstområder.

Skal doble selskapet frem mot 2025

Roger Halsebakk planlegger en eventyrlig vekst i Sølvtrans, selskapet han startet på 80-tallet. Halsebakk styrer i dag en flåte på 25 skip, sju nye er kontrahert og de er opsjoner på ytterligere 13. Nybyggingsprogrammet på hele 20 brønnbåter er forventet å koste mellom seks til åtte milliarder kroner.

Ronja Polaris.jpg
Ronja Polaris, Sølvtrans

Bygger lokalt

Sølvtrans gir med storsatsingen arbeid til Myklebust verft og Aas Mek. frem til 2025. 

- Vi har bygget et stort antall båter og er godt fornøyd med resultatet. Det gjør at vi vil satse hjemme. Det skaper næringsliv rundt oss, og vi liker å ha kontroll på det vi bygger. 

Roger Halsebakk, CEO i Sølvtrans til Sunnmørsposten.

Ronja Capital

Roger Halsebakk har solgt seg ned i rederiet han startet og har plassert pengene i investeringsselskap Ronja Capital som investerer i både oppstartselskaper og etablerte selskaper. Ronja Capital er største aksjonær i det landbaserte oppdrettsselskapet Salmon Evolution som er Europas største landbaserte lakseanlegg, utenfor Molde. Byggestart var i mai 2020, og normal byggeperiode er beregnet til rundt 18 måneder. Anleggets første trinn skal ha en produksjonskapasitet på rundt 9.000 tonn laks per år, og koste rundt 1,3 milliarder kroner. I tillegg eier Ronja Capital eierandeler i flere selskap og fond som Rimfrost, Ocean Cleaner og Pir Invest.